مقالات

سنگ تراورتن چیست؟

سنگ تراورتن چیست ؟

 سنگ تراورتن (Travertine) از جمله سنگ‌های رسوبی و به عنوان پرفروشترین سنگ برای نمای ساختمان شناخته می‌شود. علت آن هم تم رنگی روشن این سنگ در کنار تخلخل بالای آن است که این سنگ را به بهترین گزینه برای نما تبدیل کرده است. اما از آنجا که در گذشته سنگ تراورتن هنوز شناخته نشده بود، از سنگ‌های گرانیت و چینی برای نما استفاده می‌کردند، اما امروزه توجه سازندگان به سمت انواع سنگ‌های تراورتن جلب شده است. در واقع پرمصرف‌ترین سنگ در میان انواع سنگ‌های طبیعی هم همین سنگ تراورتن است. حال شناخت شما راجع به این سنگ تا چه حد است؟ آیا می‌دانستید که این سنگ در کنار چسبندگی بالایی که به ملات دارد، جذب آب بالایی هم دارد و اگر در فرآوری ضد آب نشود ممکن است لکه شود؟ آیا می‌دانستید این سنگ هم به صورت موجدار برش داده می‌شود هم بی موج؟ و….

پاسخ این سوالات و تمامی اطلاعات راجع به این سنگ را در ادامه به طور کامل بیان می‌کنیم.  همچنین اگر به دنبال خرید انواع سنگ تراورتن اعم از سنگ عباس آباد اصفهان و همچنین استعلام قیمت در مدل های مختلف که شامل قیمت سنگ تراورتن کرم می باشد تماس حاصل فرمائید.
 

سنگ تراورتن چیست و از چه نوع سنگی است ؟

همانگونه که در مقاله انواع سنگهای ساختمانی بیان شد سنگ‌های تراورتن در دسته سنگ‌های رسوبی متخلخل قرار می‌گیرند. این سنگ نوعی سنگ آهکی است که از رسوب چشمه‌های آب معدنی به ویژه چشمه‌های آب گرم به وجود می‌آید. کانی‌های تشکیل‌دهنده این سنگ‌ها غالبا از جنس کربنات کلسیم (CACO3) است.

فرآیند شکل‌گیری تراورتن در مکان‌های ناهموار، بستر رودخانه‌ها و چشمه‌های آب گرم و مانند آن آغاز می شود. به این صورت که با پاشیدن شدن آب تعادل شیمیایی آن به هم خورده و co2 آزاد می کند.  سپس کربنات کلسیم (CACO3) موجود در آب رسوب می کند؛ به این ترتیب به مرور سنگ‌های تراورتن به وجود می آیند.

حفرات موجود در این سنگ که به آنها تخلخل گفته می‌شود از فضای اشغال شده توسط گاز کربن دی اکسید موجود در آب به وجود می آید. میزان این تخلخل های بین بلوری از کم تا متوسط است که گاهی با تخلخل های درشتی در مناطق آبی نیز تشکیل می شود.

سنگ تراورتن در کجا تشکیل می شود؟

فرآیند تشکیل سنگ‌های تراورتن (Travertine) برای پاسخ به سوال سنگ تراورتن چیست , فقط در آبهایی امکان پذیر است که مقدار زیادی کربنات کلسیم داشته باشند و از غلظت کم مواد آلی و PH بزرگتر از 8 برخوردار باشند. با این وجود نکته مهم تر جهت تشکیل این سنگ دمای بالای هوا و جریان آب سریع‌تر از 0.5 تا 3.5 متر بر ثانیه است.

با توجه به مطالب بیان شده می توان این نتیجه را گرفت که سنگ تراورتن (Travertine)  یک سنگ رسوبی آهکی است، که از رسوب مواد معدنی کربنات کلسیم در دمای بالا و در حوضه چشمه های آب گرم و یا غارهای آهکی یا در مناطق با آب و هوای گرم و بارندگی و یا در مناطق سرد در چشمه های آب گرم و در شیبهای تند رسوب می کند. لایه بندی های داخل این به رسوبات مشابه آن که نرم و بسیار متخلخل هستند و از رسوب آب در دمای محیط به وجود می آیند توفا گفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهارده =